Brann- og redningsskolen skal nå rekruttere de første 15 faglærere til fagskolestudiet og er ute etter fagfolk innen brannyrket.Foto: DSB/Brann- og redningsskolen
Fagskolen trenger lærere
I februar 2023 starter Brann- og redningsskolen jakten på inntil 15 faglærere til den nye fagskoleutdanningen. Bred faglig kompetanse i lærerstaben skal sørge for en helhetlig forståelse av yrkesutøvelsen blant fremtidens brann-, rednings- og samfunnssikkerhetspersonell.
- Brann- og redningsskolens visjon er å
utdanne brann- og redningspersonell som har mot til å tørre, og kunnskap til
å handle, når det virkelig gjelder. De som søker seg inn på det nye
fagskolestudiet er allerede modige-.
- Vi skal starte opp en helt ny fagskole. Dette er en unik mulighet til å få være med og forme utdanningen som skal sørge for at vi i fremtiden har et kompetent brann-, rednings- og samfunnssikkerhetspersonell. Jeg er på utkikk etter ansatte som har dette aspektet høyt på motivasjonslisten, sier Bjørn Steinar Røvik som er seksjonssjef yrkesfaglig ved Brann- og redningsskolen .Foto: DSB/Brann- og redningsskolen)
- Som lærere skal vi sørge for at motet
setter seg i ryggmargen og at de utvikler den kunnskapen som trengs for å være
handlekraftig når det stormer, forteller seksjonssjef fagskole, Bjørn Steinar
Røvik.
Røvik er selv relativt nyansatt ved Brann- og
redningsskolen og har med seg lang erfaring fra både skoleverk og brann- og
redningsvesen. Han har jobbet deltid som brannkonstabel på Inderøy siden 2000
og som rådgiver kompetanse i Brannvesenet Midt IKS siden 2014.
I skoleverket
har han hatt stillinger som avdelingsleder og undervisningsinspektør, i tillegg
til å ha vært rektor på Inderøy ungdomsskole og videregående skole. Når han nå
skal tilsette inntil 15 nye medarbeidere i sin seksjon, er det spesielt én
faktor som vil være avgjørende.
- Vi skal starte opp en helt ny fagskole. Dette
er en unik mulighet til å få være med og forme utdanningen som skal sørge for
at vi i fremtiden har et kompetent brann-, rednings- og samfunnssikkerhetspersonell.
Jeg er helt klart på utkikk etter ansatte som har dette aspektet høyt på motivasjonslisten,
sier Røvik.
Sagt med andre ord må de som ansettes som faglærere
også stå stødig i at dette er nybrottsarbeid.
- Vi gjør noe ingen av oss har gjort før –
bygger opp en skole fra grunnen av. Rammeverket ligger der, men vi kommer til å
måtte prøve ut ting, feile og prøve på nytt igjen. Vi trenger derfor lærere som
også har mot til å tørre, og kunnskap til å handle, når det virkelig gjelder. Så
lenge vi hele veien har studentenes læringsutbytte i forsetet og jobber hardt
for å levere utdanning av høy pedagogisk kvalitet, vil vi være på riktig vei.
Bred faglig sammensetning
Den nye fagutdanningen Brann, redning og samfunnssikkerhet
er satt sammen av 13 emner, som skal sikre studentene en helhetlig
forståelse av yrkesutøvelsen. Etter to år på skole skal de være i stand til å
gå rett ut i jobb, enten i beredskap, forebyggende avdeling eller på en 110-sentral.
Teori og praksis går hånd-i-hånd på Brann- og redningsskolen. Den praktiske
undervisningen skal gjenspeile teorien, og mye av undervisningen vil foregå på
brannstasjonen og øvingsfeltet, som er under utbygging. I emner som forebyggende
og konsekvensreduserende arbeid og operativ beredskap, trengs
det lærere med solid brann- og redningsfaglig kompetanse for å sikre
læringsutbyttet beskrevet i studieplanen.
- Vi skal utdanne fremtidens brann- og
redningspersonell, da er det ingen hemmelighet at vi må rekruttere lærere fra
Norges brann- og redningsvesen. Men for å sikre et helhetlig perspektiv på
beredskap, sikkerhet og yrkesutøvelsen, trenger vi helt klart lærere også fra
andre fagområder, sier Rørvik.
Et emne som yrkesrollen, hvor studentene skal lære
om stressmestring, psykisk helse i yrkesutøvelsen og betydningen av ernæring,
åpner for søkere med utdanning innen eksempelvis politi, sykepleie, HMS,
idrett, pedagogikk, ernæring, folkehelse eller etikk.
- På Brann- og redningsskolen legges det
stor vekt på tverrfaglighet og tett samarbeid mellom faglærerne. I denne omgang
rekrutterer vi inntil 15 faglærere som skal undervise i flere av studiets emner.
Hvordan de ulike stillingene vil se ut, vet vi ikke helt sikkert enda. Det vil avhenge
av kunnskapen og erfaringen de aktuelle kandidatene har, forteller Røvik.
Brann- og redningsskolen skal gi bred kompetanse innen hele yrkesfeltet. Pedagogikk vil prioriteres høyt og det vil tilbys praktisk-pedagogisk utdanning til de som ikke har dette.Foto: DSB/Brann- og redningsskolen
– Må ta pedagogikk på alvor
- En fagskoleutdanning trenger lærere. Det
har hele veien vært viktig for meg å huske på at det er en skole vi skal bygge
opp, og da må vi ta pedagogikken på alvor. Derfor har vi også etablert en egen
seksjon for pedagogikk, som blant annet skal bistå enhetslederne og faglærerne
i det pedagogiske arbeidet.
Lærere med kompetanse innen brann-. og redning, eller
andre relevante fagområder, vokser imidlertid ikke på trær.
- Vi ønsker kandidater uten lærererfaring,
men som er villige til å ta videreutdanning i pedagogikk mens de er ansatt hos
oss. De som ønsker dette er hjertelig velkommen til å søke, sier Rørvik, og fortsetter:
- Det pedagogiske aspektet er et krav for å jobbe
som faglærer på Brann- og redningsskolen. Vi forplikter oss derfor til å tilby
praktisk-pedagogisk utdanning til dem som ikke har utdanningen fra før, sier
Røvik.
Som faglærer på Brann- og redningsskolen må du ha et
brennende ønske om å lære bort faget ditt, ta ansvar for å være faglig
oppdatert og være åpen for å teste ut nye undervisningsmetoder i samsvar med
skolens pedagogiske plattform. En stor del av jobben er også å utvikle undervisningsmateriell,
øvingsbeskrivelser og veiledninger samt å legge til rette for et godt
læringsmiljø for studentene.
Pendlerordning på plass
Kone og barn er godt etablert i Inderøy kommune, derfor
har Røvik valgt å pendle til Brann- og redningsskolen på Fjelldal, som ligger
mellom Harstad og Narvik. Med en pendlerordning på plass, vil dette også være
en mulighet for de som ansettes som faglærere. For tilflyttere er det flere nye
boligprosjekter under utvikling i Tjeldsund kommune.
- Noen av våre nyansatte som kommer fra
andre deler av landet, pendler til jobb fra hjemstedet. Andre har valgt å
flytte til området. Det skjer mange spennende ting i både Tjeldsund kommune og
kommunene rundt, så det er verdt å ta steget med tilflytting for de som har
mulighet til det.
- Når skolen er oppe og går, vil det være et levende miljø på
campus bestående av både studenter, kursdeltakere og ansatte, sier Røvik.
Informasjonsmøte for interessenter
Når Brann & Redning utkommer, vil faglærerstillingene
være utlyst. For interesserte kandidater med spørsmål til faglærerjobben planlegges
et informasjonsmøte i månedsskiftet februar/mars. Her vil det være mulig å
stille alle slags spørsmål knyttet til stillingene. Følg med på brsk.no for mer
informasjon om tidspunkt og plattform for møtet, eller ta kontakt med seksjonssjef
Bjørn Steinar Røvik på bjorn.rovik@dsb.no, eller mobil: 97 16 04 16.