Steffen André Skurdal, nordisk produktsjef for vern i energistyringsselskapet Eaton.
Foto: Eaton
Sikkerhet må øverst på agendaen
Leserinnlegg: Det er på høy tid at vi snakker mer om sikkerhet ved bruk av moderne installasjoner. Om faren for elektrisk sjokk og brann. Og svaret på hva som gjør dine installasjoner trygge å bruke.
Dette er et leserinnlegg og meningene i innlegget er forfatterens egne.
La
oss ta det elementære først: En jordfeilbryter er en bryter som sørger for å
kutte strømmen i den kursen den er koblet til, dersom den oppdager en jordfeil.
Får du støt i kontakt med elektrisk utstyr, er det et tegn på at det er
jordfeil et sted i det elektriske anlegget ditt. Det kan utgjøre en betydelig
sikkerhetsrisiko for elektrisk sjokk, husbrann, eller skade på enheter som er
koblet til anlegget.
Vi har flere forskjellige typer jordfeilvern, egnet til ulike formål.
Type A brukes i boliger og sikrer oss for jordfeil på vekselstrømanlegg. Denne
typen finnes normalt på alle kurser i sikringsskapet hjemme. Type F har et utvidet
dekningsområde sammenlignet med type A, og brukes typisk til hvitevarer i en
husholdning. Type B avdekker jordfeil på både veksel- og likestrøm (AC og DC),
og har et dermed et større bruksområde – for eksempel ved lading av elbiler,
omforming av solenergi til strøm eller til frekvenskontrollerte trefasede
motorer i varmepumper.
Sikkerhet på topp
Elektronikk
kan produsere en likestrømsfeil og jordfeil under lading av en elbil. Strømomformere i solcelleinstallasjoner og
energilagringsbatterier kan generere likestrømsfeil som standard
verneanordninger ikke nødvendigvis oppdager. Varmepumper,
VVS-systemer og lignende bruker ofte kraftige og frekvenskontrollerte trefasede
motorer, hvor det kan oppstå likestrøms- eller høyfrekvent strømfeil.
Til
tross for stor utbredelse av slike moderne installasjoner, mener jeg det fortsatt
er et litt ukjent fagfelt for mange – både blant forbrukere og installatører.
Spesielt jordfeilsikring av kurser som er tiltenkt elbillading er et stadig
tilbakevendende spørsmål for fagfolk. Elbilbatterier lades nemlig med
likestrøm, mens strømnettet vi bruker i norske boliger er vekselstrøm.
Derfor
er det på høy tid å gå elsikkerheten i sømmene. Som forbruker eller for
eksempel representant for et borettslag, stiller man i realiteten sjelden
spørsmål til installasjonen av slike løsninger – man forventer at en ferdig
montert installasjon fungerer slik den skal og at den er trygg og sikker i
bruk.
Derfor
er det avgjørende at installatørene selv har full kontroll på utstyret, og at
sikkerhet står helt øverst på agendaen.
Det er lenge siden 2015, men jeg opplever at det blant elektrikere fremdeles er et kompetansegap rundt dette ufravikelige kravet.
Fremdeles et kompetansegap
Fra
og med 1. januar 2015 ble det innført myndighetskrav via
NEK om at alle nye strømkurser
installert til elbiladere etter denne datoen skal ha en type B jordfeilvern eller
tilsvarende. I tillegg kom ytterligere innstrammninger i regelverket både i
2018 og fjor. Det er lenge siden 2015, men jeg opplever at det blant
elektrikere fremdeles er et kompetansegap rundt dette ufravikelige kravet.
Det
mest folkelige eksempelet finner vi ved lading av elbiler. Så lenge lading
foregår ved hjelp av type B jordfeilvern, som sikrer at likestrøm ikke flytter
seg fra batteriet i elbilen og tilbake inn i det elektriske anlegget i boligen
din, lader du trygt.
En
slik installasjon uten jordfeilbryter eller en type A-bryter er nok dessverre
mer utbredt enn vi liker å tro – som en følge av en eller flere årsaker:
· Ladepunktet er eldre enn
2015, før kravene trådte i kraft.
· Installatøren av
ladepunktet kjente ikke godt nok til regelverket.
· Du lader elbilen via en
vanlig stikkontakt i mangel av ladestasjon.
· Ladestasjonen er av eldre
modell, uten innebygget DC-filter og type A/F jordfeilvern, eller type B
jordfeilvern.
I og
med boligene våre er oppsatt med type A-vern, kan det skje at jordfeilvernet
ikke fungerer. Det kan i verste fall føre til elektrosjokk og enda verre, brann.
Det
vil i tillegg være problematisk med forsikringsselskapet dersom slike skader
oppstår i anlegg som ikke er i henhold til sikkerhetsforskriftene. Og det er
ikke bare å skylde på elektrikeren heller – som forbruker har man også selv et
ansvar for å sørge for at man bruker korrekt utstyr.
Derfor er sikkerhet nødt til å være
på toppen av agendaen ved montering og bruk av moderne installasjoner som sol
på taket, omforming av luft eller vann til varme og lading av den stadig økende
elbilparken.