Frys, løp eller sloss? Litt om rømning fra bygg i brann - krav og regelverk
Når vi av en eller annen grunn er nødt til å rømme fra egen bolig eller andre bygg, så skal alt av rømningsveier fungere etter forutsetningene for det enkelte bygget. Dessverre er det slik at dette ikke alltid er tilfellet. Men hva er egentlig kravene og hvordan kan vi best oppfylle dem?
Rømning og rømningsveier er et stort og meget viktig tema, derfor vil
jeg skrive om dette i flere innlegg fremover. Her vil jeg fokusere på de
aktuelle bestemmelser, og fremover vil jeg på best mulig måte ta for meg de
ulike objektsgruppene.
Ta ingenting med deg, bare sørg for å komme deg til et sikkert sted på en sikker måte.
Oppstår et branntilløp er det meget viktig at man forlater stedet når
alarmen går - da er det kun mennesket som teller og ingenting annet. Derfor er
det så viktig å følge de prosedyrer som gjelder for akkurat det bygget du
oppholder deg i; «Ta ingenting med deg, bare sørg for å komme deg til et sikkert
sted på en sikker måte.»
Alt uten mennesker kan erstattes, derfor er det en hovedregel at du
ikke skal ta med eiendeler eller andre ting.
Livets rolle og Kierkegaard
Ordtaket fra den kjente danske filosofen Søren Kierkegaard: «Livet
kan bare forståes baklengs, men det må leves forlengs», er kjempegodt for å
illustrere nettopp dette.
Ingen kan vite hva som skjer i morgen. Det er fra tidligere erfaringer
grunnlaget for en videre forebyggende sikkerhetsutvikling
blir til, dette gjelder alt fra lover, forskrifter, regler osv.
Lover og regler, normer, osv. vil endre seg
etter hvert som man tilegner seg flere erfaringer. Dette er viktig å huske da det kun er de
siste lover og regler som i utgangspunktet gjelder,
men samtidig er de regler som gjaldt når objektet ble bygget, pluss de
reglene som gjaldt ved eventuelle endringer/tilføringer utført i ettertid, gjeldende.
Hva sier ulike regelverk?
Jeg vil først gå gjennom en del sentrale
paragrafer om temaet rømning i brannvernloven.
Kapittel 1 i loven tar for seg de «innledende
bestemmelsene».
§ 1. Formål.
«Loven
har som formål å verne liv, helse, miljø og materielle verdier mot brann og eksplosjon,
mot ulykker med farlig stoff og farlig gods og andre akutte ulykker, samt
uønskede tilsiktede hendelser».
Liv og helse er som tidligere poengtert første prioritet.
I tillegg tar formålet for seg andre ulykker som er forårsaket av farlige
stoffer, varer, gods og uønskede tilsiktede hendelser.
Forebyggende forskriften og internkontrollforskriften og flere andre regelverk som behandler dette
formålet, er også viktige å ta med.
Å prøve å finne hvilke farer og risiko vi har
eller som kan oppstå i det enkelte objekt, er essensielt. Slik kan vi tilrettelegge all rømning ut
fra de aktuelle ulykker/hendelser som kan oppstå med de aktuelle varer, stoffer
og lignende som vi har i objektet. Her er det ulike risikovurderingen som man er
pålagt å følge.
Kapittel 2 i brannvernloven
tar for seg «Alminnelige
plikter».
§5. «Den enkeltes
plikt til å forebygge og begrense skadevirkningene ved brann, eksplosjon og
annen ulykke».
Dette helsebygget har refleksmarkører i gulv som viser vei til nærmeste nødutgang.
- Enhver
plikter å vise alminnelig aktsomhet og opptre på en slik måte at
brann, eksplosjon og annen ulykke forebygges.
- Enhver
plikter ved brann, eksplosjon eller annen ulykke straks å underrette de
som er utsatt for fare og ved behov varsle nødalarmsentral. Det samme gjelder ved overhengende fare for en slik hendelse.
- Enhver
som oppholder seg nær en brann, eksplosjon eller annen ulykke plikter etter
evne å gjøre det som er mulig for å begrense skadevirkningene.
- Enhver
plikter å delta i brannvesenets rednings- og slokkearbeid når innsatsleder krever
det, samt stille eiendom, bygninger, materiell og eventuelt personell til
disposisjon for slik innsats.
Det kan gjøres inngrep i den enkeltes materielle verdier dersom
dette er nødvendig for å gjennomføre redningsinnsats eller begrense skade.
Inngrep i privates eiendom kan likevel bare foretas dersom dette er nødvendig
for å sikre liv eller verne verdier som er større enn det som går tapt eller
står i fare for å gå tapt ved inngrepet.
Departementet
kan gi forskrifter om den enkeltes plikt til å forebygge og begrense
skadevirkningene ved brann, eksplosjon og andre ulykker. I denne paragrafen blir det oppsummert hvilke alminnelige plikter
den enkelte har, uansett hvilke objekttype
han/hun befinner seg i ved en brann.
Min tolking av § 5
Paragrafen
forteller oss noe om hvilke plikter den enkelte har. Dette innebærer blant
annet å holde alle rømningsveier/utganger og veier til rømningsveier og
møteplasser helt fri for hindringer av alle slag, og til enhver tid være farbar
på en sikker måte.
§ 6. «Forebyggende
sikringstiltak og vedlikehold».
- Eier
av byggverk, område, transportmiddel, produksjonsutstyr, annen innretning eller
produkt plikter å sørge for nødvendige sikringstiltak for å forebygge og
begrense brann, eksplosjon eller annen ulykke.
- Eier
og bruker av byggverk, område transportmiddel, produksjonsutstyr, annen
innretning eller produkt plikter å holde
bygningstekniske
konstruksjoner, Sikkerhetsinnretninger og øvrige sikringstiltak
til vern mot brann, eksplosjon eller annen ulykke i forsvarlig stand og påse at
de til enhver tid virker etter sin hensikt.
- Eier
og bruker skal etter en eventuell
brann, eksplosjon, eller annen ulykke sørge for vakthold og andre nødvendige
sikringstiltak når leder av brannvesenet krever dette.
- Departementet
kan gi forskrifter om eiers og brukers plikter til rapportering,
sikringstiltak, vedlikehold og vakthold etter denne bestemmelse.
Paragraf 6 tar for seg pliktene til vedlikehold, vakthold
og andre sikringstiltak som er nødvendig, for å begrense skadevirkningene. Jeg vil komme nærmere
tilbake til dette temaet senere.
§ 7. «Tiltak ved store arrangementer».
Den
ansvarlige for store arrangementer, utstillinger, forestillinger, møter og
andre tilstelninger skal i god tid før arrangementet sende melding til lokal
tilsynsmyndighet, dersom arrangementet skal
avholdes i et byggverk eller på et område som normalt ikke benyttes til denne
type arrangementer.
Ved
melding om arrangementer kan kommunen kreve de opplysninger som er nødvendige
for å vurdere faren for brann, og fastsette de nødvendige brannsikringstiltak
og begrensninger, herunder krav til ansvarshavende arrangør.
Kommunestyret
selv kan gi lokale forskrifter med nærmere bestemmelser om meldeplikten.
Det er også vanlig at slike lokasjoner som paragrafen henviser til
har et maksimalt antall mennesker. Varslingsplikten er meget viktig da den
danner et grunnlag for det forebyggende arbeidet som kreves både før, under og etter
arrangementet.
§ 8 «Systematisk helse-, miljø-
og sikkerhetsarbeid»
Virksomheter plikter å gjennomføre et systematisk helse-,
miljø-
og sikkerhetsarbeid (Internkontroll) for å sikre at kravene fastsatt i eller i medhold
av denne lov overholdes. Tilsynsmyndigheten
kan bestemme at også andre skal gjennomføre systematisk helse-,
miljø-
og
sikkerhetsarbeid. Det skal
kunne dokumenteres overfor tilsynsmyndighetene at loven, forskrifter og
enkeltvedtak blir etterlevet.
Departementet kan gi forskrifter om systematisk helse-, miljø- og
sikkerhetsarbeid.
Internkontrollforskriften
– svært viktig!
Det totale lovverket inneholder også internkontrollforskriften.
Her går det klart frem hva som skal gjøres og hvordan.
Internkontrollforskriftens paragraf 5 punkt 6 mener
jeg er et enormt viktig
punkt i denne forskriften. Punktet forteller om plikten til
risikovurdering/analyse.
Det er viktig
at en slik vurdering/analyse gjøres i det enkelte tilfelle for å kartlegge
eventuelle risikoer og farer som kan oppstå. Risikovurdering er en plikt som
alle virksomheter skal gjøre, men av og til kreves det en egen vurdering som
tar for seg det enkelte arrangement. En slik vurdering kan vi kalle en sikker arbeidsanalyse.
Vi har nå sett på formålet med loven og vi har sett på de
alminnelige pliktene der også en del viktige plikter viser til eier av objektet.
Kapittel 4. «Plikter i virksomheten»
§ 19. «Sikkerhet i
virksomheten».
- Virksomheter
skal sørge for at sikkerheten i forhold til brann, eksplosjon, håndtering av
farlig stoff og transport av farlig gods på vei og jernbane blir ivaretatt på
en forsvarlig måte. Sikkerhetshensyn
skal være integrert i alle virksomhetens faser, herunder planlegging,
prosjektering, etablering, drift og avvikling.
- Virksomheter
skal gjøre arbeidstakere og andre som utfører oppgaver i eller på vegne av
virksomheten kjent med plikten i henhold til § 25 i denne loven. Virksomheten
skal gi
opplæring slik at alle arbeidsoppgaver kan gjennomføres på en sikker måte både
ved normal drift og ved unormale situasjoner og driftsbetingelser. Opplæringen
skal også omfatte rutiner og forholdsregler ved ulykker.
- Plikten
til å sørge for at sikkerheten i virksomheten blir ivaretatt ligger hos
ledelsen.
(§25). Det refereres
til § 25 i denne lov. «Arbeidstakeres
plikt til å fremme sikkerheten»
Arbeidstakere skal utføre sine arbeidsoppgaver i samsvar med
gjeldende sikkerhetsbestemmelser i lover, forskrifter og interne prosedyrer for
å forebygge branner, eksplosjoner og andre ulykker, og aktivt medvirke til å
fremme sikkerheten i virksomheten.
I neste utgivelse tar vi for oss Forskrift om brannforebygging og
internkontrollforskriften.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget er forfatterens egne.