Brannkonstabel i Oslo brann- og redningsetat.

Trygg sommer på TikTok med brannvesenet, politiet og Redningsselskapet

Sommeren er høysesong for sosiale sammenkomster og hygge, men med dette kommer også en risiko for ulykker og skader. Nå skal TikTok bruke sin posisjon til å bidra med forebyggende budskap og innhold.

Publisert

Tiktok vil ønske norske brukere en morsom og trygg sommer ved å dele tips for å sikre nettopp det. De har inngått partnerskap med politiet, brannvesenet og Redningsselskapet, slik at tips og veiledning gjøres tilgjengelig for alle TikTok-brukere.

Det er imidlertid ikke bare TikTok og deres partnere som kan dele innhold. Når som helst i kampanjeperioden fra 1. juni til og med 31. august, kan alle brukere dele relevant innhold med hashtaggen #Tryggsommer.

– Den jobben våre partnere gjør, er bokstavelig talt livsviktig. Vi er glade for å kunne støtte arbeidet de gjør, og ikke minst fremme budskapet om en trygg og morsom sommer til vårt community, sier Liv Sandberg, nordisk leder i TikTok.

Tipsene som deles er relatert til typiske sommeraktiviteter på land, vann, under festivaler, reiser eller på sparkesykkel. Hashtaggen vil lede til mer innhold om hvordan man får en trygg sommer, som live-sendinger og en landingsside hvor man vil kunne finne enda mer informasjon.

Livsviktig budskap

Partnerskapet står også sentralt i arbeidet med å dele relevante og forebyggende tips, da politiet, brannvesenet og Redningsselskapet har betydelig erfaring med ulykker som kan oppstå i sommerperioden.

– Vi er veldig glade for at vi gjennom TikTok kan spre tips som kan bidra til at folk får en trygg sommer. Nå har vi muligheten til å dele det som kan være livsviktige tips direkte til nordmenn der de er. Det kan gi oss muligheten til å forhindre ulykker, og ikke minst bidra til å gjøre jobben vår enklere, sier Eivind Holm Nøttveit i brannvesenet.

Politiet er opptatt av å sørge for at forebyggende informasjon når ut til befolkningen.

– Det er stas for oss å få være en del av en slik positiv kampanje. Vi ønsker å oppmuntre unge til å kose seg og ha det morsomt i sommer, men på en trygg og god måte. TikTok er da en glimrende måte for oss å nå ut til mange på kort tid, sier Rune Fimreite i Politiets nettpatrulje Vest.

Også Ludwig Gjendemsjø i Redningsselskapet er godt fornøyd med partnerskapet.

– Redningsselskapet har jobbet aktivt de siste to årene med forebyggende aktivitet til et yngre publikum på TikTok ved å oppfordre til vannglede på en trygg måte. Høysesongen på sjøen er godt i gang, og gjennom samarbeidet med TikTok, politiet og brannvesenet kan vi samlet nå ut til de som ferdes på og ved sjøen i sommer, sier Gjendemsjø.

Kilde: NTB

Powered by Labrador CMS