Brennende battericeller ble kastet helt til andre sida av rommet da RISE Fire Research utførte forsøk på brann i elsparkesykler.Foto: RISE Fire Research
Ny rapport om rømning ved brann i litium-ion batteri
Branner i elsparkesykler kan være eksplosive og gi en svært rask røykutvikling. En ny rapport om rømning ved brann i litiumbatteri i el-sparkesykkel fra RISE Fire Research, slår fast at man ikke bør lade elsparkesykkelen mens man sover, og aller helst ikke lades inne.
I den nye forskningsrapporten «Rømning ved brann i litiumbatteri i el-sparkesykkel» fra RISE Fire Research anbefales det å tilrettelegge og å finne gode løsninger for trygg lagring av el-sparkesykler og lignende utstyr med litiumbatterier.
Forsker og prosjektleder Janne Siren Fjærestad.Foto: RISE Fire Research
Hovedmålet med studien var å evaluere konsekvensene av en thermal
runaway i en elsparkesykkel i et lukket rom med tanke på spredning av gass
og røyk fra batteriet, og potensiale for å hindre rømning via flukt- og
rømningsveier.
- Det selges mange elsparkesykler og dessverre begynner noen få av disse å brenne. Det er derfor viktig at folk er klar over hvilke forholdsregler de kan ta for å redusere denne risikoen, sier forsker og prosjektleder Janne Siren Fjærestad i RISE Fire Research, til Brennaktuelt.
Det ble totalt gjennomført seks storskala forsøk med brann i en elektrisk sparkesykkel, tre forsøk ble utført i et 55 m2 stort rom tilsvarende et klasserom og tre forsøk ble utført i en 15 meter lang korridor (38 m2).
Scenariene som ble undersøkt er representative for publikumsbygg, skoler, kontorbygg, og andre bygg som krever at flere personer rømmer via fluktveier i større åpen rom (for eksempel klasserom, åpent kontorlandskap) og korridorer (rømningsvei).
- Vi så i forsøkene at disse brannene utvikler seg raskt og kan ha en eksplosjonsartet brannutvikling. Brennende battericeller ble kastet helt til andre sida av rommet, ni meter unna, forteller Fjærestad .
Råd og fakta fra rapporten:
Elsparkesykkelen kan begynne å brenne, selv om den ikke står til lading.
Elsparkesykkelen kan begynne å brenne selv om den er helt ny.
Kjøp elsparkesykkel av god kvalitet, og unngå å importere dem selv. Dårlig kvalitet kan øke faren for brannstart, raskere og mer intens brannutvikling.
En fungerende røykvarsler er viktig.
Ikke lad batteriet hvis batteriet eller elsparkesykkelen er skadet.
Bruk originale batterier og ladere.
Oppbevar helst batteriene i romtemperatur, og unngå lading i minusgrader.
– Det kan være fristende å lade elsparkesykler og andre elkjøretøy i korridorer eller trapperom for å unngå at de tar opp plass inne. Dersom det begynner å brenne her, så vil rømningsveien være farlig å bruke. Disse må kunne brukes som fluktvei ved brann, sier avdelingsdirektør Johan Marius Ly i DSB.
– Slike branner er eksplosjonsartede og uforutsigbare. Brennende deler kan kastes flere meter av gårde og starte nye branner. I tillegg kommer det store mengder giftig gass som kan gjøre det vanskelig å evakuere. Hvis du har mulighet, bør du lade og oppbevare elsparkesykkel og lignende elkjøretøy utenfor boligen din, anbefaler Ly etter å ha lest rapporten.
– Med et økende antall elektriske produkter i norske hjem, øker sannsynligheten for at uønskede hendelser oppstår. Barn og unge er også flittige brukere av elektriske produkter og ladere. Det er derfor lurt å innarbeide godt ladevett tidlig, sier han.
Blant rådene fra DSB er også at man kjøper et kjent merke og unngår å importere billigprodukter, og at man bruker originale batterier og ladere.
Oppsummering av selve studien
I forsøkene ble konsentrasjonen av gassene CO2,
CO, O2, HCl, HF, HCN, SO2, CH2O, NO og NO2
målt. Målingene er brukt til å etablere eksperimentelt grunnlag for å evaluere
om og eventuelt når kritiske gassverdier (i henhold til ISO 13571:2012
«Life-threatening components of fire») oppnås og dermed fører til nedsatt evne
til å rømme. Temperaturutviklingen som følge av brannen ble målt i ulike høyder
i rommet. I tillegg er videodokumentasjon brukt til å vurdere hvordan
spredningen av røyk påvirker rømning i en situasjon der det brenner i en
elsparkesykkel i en flukt- eller rømningsvei.
Studien har vist at en thermal runaway i et litium-ion
batteri fører til en rask og eksplosjonsartet brannutvikling, med jetflammer og
potensielt utkast av brennende battericeller langt vekk fra der brannen
startet. Varigheten på den eksplosjonsartede brannen i brannforsøkene var
mellom 3 og 7 minutter.
I brannforsøkene var den avgitte energien ikke høy nok
for å øke romtemperaturen til et kritisk nivå. Nært brannen er det likevel stor
fare for spredning av brannen til andre brennbare materialer i rommet på grunn
av den eksplosjonsartede brannutviklingen og høye temperaturen i jetflammen.
Utkast av brennene battericeller gir fare for brannspredning også til områder
langt vekk fra startbrannen.
Brann i et elsparkesykkelbatteri eller lignende litium-ion
batterier kan føre til rask røykspredning til hele rommet. I de gjennomførte
forsøkene var brannrommet allerede etter 1-2 minutter ikke lenger røykfritt ved
1,9 meters høyde. På grunn av denne raske røykspredningen vil sikten i
rommet påvirkes etter kort tid og gjøre rømningen vanskeligere. I korridoren
skjedde røykspredningen relativ jevnt fordelt i høyden, mens røyken i det store
rommet («klasserom») spredde seg i et sjikt under taket. Begge former for
spredning er altså mulig, avhengig av rom- og ventilasjonskonfigurasjon.
Studien fra RISE Fire Research har vist at en thermal runaway i et litium-ion batteri avgir en høy røykspredning, og fører til en rask og eksplosjonsartet brannutvikling.Foto: RISE Fire Research
Gassmålingene i brannforsøkene registrerte både kvelende og
irriterende gasser. På grunn av batteristørrelsen, som påvirker hvor mye gass som
dannes, i forhold til romstørrelse og ventilasjonsforhold var den beregnede
FEC, altså den kritiske konsentrasjonen av irriterende gasser, i alle forsøkene
under den valgte grenseverdi av 0,1. Selv om FEC verdien var under 0,1 i alle
forsøkene ville folk i brannrommet ha begynt å kjenne en effekt fra noen av de
giftige gassene.
Denne effekten hadde imidlertid ikke vært invalidiserende.
FED, altså den kritiske dosen for kvelende gasser, ble først oppnådd etter 23
til 30 minutter. Det er viktig å huske at konsentrasjonen av giftige gasser i
et rom på grunn av en brann i en litium-ion batteri er veldig avhengig av
forholdet mellom batteristørrelse, romstørrelse og ventilasjonsforholdene. Det
vil si at for et større batteri eller i et mindre rom hadde grenseverdiene
kunne blitt oversteget.
- Den viktigste anbefalingen fra denne studien er: Unngå lagring og lading av elsparkesykler og lignende i oppholdsrom og rømningsveier, avslutter forsker og prosjektleder Fjærestad, og tilføyer at RISE Fire Research i rapporten gir åtte konkrete tips og anbefalinger til deg som eier en elsparkesykkel, samt én anbefaling til byggeier og én til brannvesenet.
Forskningsrapporten «Rømning ved brann i litiumbatteri i el-sparkesykkel» er utført av RISE Fire Research på oppdrag fra DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap).