Av Jan Eirik Schiøtz
Nullvisjon en utopi før man innser realiteten. Styremedlem i BFO, Jan Hanto, har jobbet med problemstillingen. Han spør hvor visjonen er hentet fra. Noe av svaret har han funnet i kommunikasjon fra forskjellige offentlige myndigheter
DSB henviser til dette i sin nasjonale kommunikasjonsstrategi for brannsikkerhet. Her er det beskrevet mål og strategier for arbeidet med informasjon og kommunikasjon fram mot 2020 og på side 10 står følgende: «1.3.1 STORTINGSMELDING NR. 35 (2008– 2009) BRANNSIKKERHET
Regjeringen har i St.meld. nr. 35 fastsatt som nasjonalt mål at færre skal omkomme i brann. Målrettet satsing på det forebyggende arbeidet er regjeringens hovedstrategi for å nå målet. Den grunnleggende målsettingen er en nullvisjon, at ingen skal omkomme i brann. Fordi så mange som dør i brann omkommer i egen bolig vil regjeringen først og fremst legge vekt på å styrke ivaretakelsen av brannsikkerhet i boliger.»
Det er viktig å legge merke at det har ikke kommet noen nye mål eller strategier siden da, og siden dette skulle legges grunn for arbeidet frem til 2020, så kan man spørre hva det er som gjelder etter 2020?
På side 34 i St.meld. nr. 35 (2008–2009) står følgende:
«Den grunnleggende målsetningen er en nullvisjon, at ingen skal omkomme i brann.
Målene som angis skal være styrende for tiltak som iverksettes på brannvernområdet i årene som kommer og danne utgangspunkt for prioritering av ressurser. På bakgrunn av dette har regjeringen i denne meldingen fastsatt følgende nasjonale mål for brannvernarbeidet i årene fremover:
- Færre omkomne i brann
- Unngå tap av uerstattelige kulturhistoriske verdier
- Unngå branner som lammer kritiske samfunnsfunksjoner
- Styrket beredskap og håndteringsevne
- Mindre tap av materielle verdier»
I mars i år la regjering frem en Stortingsmelding med overskriften;
Regjeringen med nullvisjon for drepte og skadde i brann.
De skriver blant annet;
- Regjeringen forankrer med denne meldingen målet om nullvisjon for drepte og skadde i brann.
- Det brannforebyggende arbeidet har stor betydning for samfunnssikkerheten. Forebygging redder liv. Det forebyggende arbeidet må være tilpasset både nåværende og fremtidige risikoer. Regjeringen vil derfor videreutvikle den forebyggende innsatsen overfor grupper som er særlig sårbare for brann, og gjennomføre tiltak som bidrar til at risikoutsatte grupper skal kunne bo trygt og brannsikkert hjemme.
Det er vanskelig å se at Justis og beredskapsdepartementet, med DSB og Kommunal- og distriktsdepartementet, med DiBK har fulgt dette opp. Vis vi deler opp sikkerhet i forbygning (unngå brann) og beredskap (hva som skjer når brann har oppstått), så skal blant annet byggereglene gi det nødvendig sikkerhetsmarginene slik at brann ikke oppstår eller eventuelt får små konsekvens.
Et betimelig spørsmål i denne sammenheng er: Hvordan skal man oppnå nullvisjon, når det ikke en gang er uavhengig kontroll av brannområdene i byggesak?
Når det gjelder oppfølgning at byggene og bruken av dem, så reguleres blant annet forbygningen her med Brannlov og forskrift. Nok en gang dukker spørsmålet opp: Hvordan skal man oppnå nullvisjon, når de fleste bygg ikke har fulgt den lovpålagt kontroll og vedlikeholdsplikten og dette får ingen konsekvenser?
Er mulig
Når det gjelder oppfølgning at byggene og bruken av dem, så reguleres blant annet forbygningen her med Brannlov og forskrift. Nok en gang dukker spørsmålet opp: Hvordan kan de skje når de fleste bygg ikke har lovpålagt kontroll og vedlikeholdsplikten?
Innen veisektoren gjøres det en innsats. Veier bygges ut etter målsettingen: I enhver situasjon der en person kan komme til å reagere feil, skal veisystemet i størst mulig utstrekning redusere muligheten for feil og redusere konsekvensene.
Samarbeid må til
Detter er en svært viktig sak. Vi har så langt i år opplevd flere dødsfall i forbindelse med brann. Det er viktig at alle parter innen brannsektoren samarbeider og jobber mot felles målsetting.
brennaktuelt.no vil følge opp dette temaet.